Zinkens viktiga roll för immunförsvaret

Zinken är en mineral som spelar stor roll för flera olika funktioner i kroppen. Tyvärr är zinkbrist en vanlig näringsbrist. 

Tecken på att du kan du behöva mer zink

- Orolig mage, zink behövs för normal matsmältning
- Problem med hår, hud, naglar kan tyda på zinkbrist
- Du blir ofta sjuk/har sämre immunförsvar

Mat som är rik på zink

Kött, fisk, ägg, skaldjur, ost, mjölkprodukter, pumpakärnor, sötmandel och bönor är exempel på livsmedel som innehåller zink. Kroppens upptag av zink ökar när det intas tillsammans med proteinrik kost. Kaffe, alkohol och socker hämmar upptaget av zink liksom livsmedel som är rika på fytinsyra tex baljväxter och spannmål.

Zinkstatus - ett enkelt sätt att testa om du har brist

Hos Indigo Wellness (eller genom att köpa zinkstatus) kan du testa om du har zinkbrist genom ett enkelt smaktest med zinkstatus som är ett flytande zinktillskott. Ta 1 msk zinkstatus och håll kvar vätskan i munnen under 10-15 sekunder innan du sväljer.  Känner du en stark, motbjudande smak betyder att du har bra zinkvärden. Metallsmak betyder måttlig zinkbrist. Söt eller sträv smak betyder ganska långvarig eller allvarlig zinkbrist. Om det smakar som vatten så betyder det att man har svår zinkbrist.